Ostatnio  paru pacjentów poruszyło pewną kwestię… mrożonki!

Czy są dobre, czy nie. Dlaczego warto z nich korzystać?

Otóż w kilku zdaniach powiem Wam – dlaczego.

Warzywa zamrożone kilka godzin po zebraniu mają większą wartość odżywczą niż świeże.

Podczas przechowywania żywności w niskich temperaturach witaminy, jak np. witamina C rozkładają się szybciej niż w przypadku mrożenia.

Ponadto owoce i warzywa wybrane do zamrażania przetwarza się w szczycie ich dojrzałości, kiedy ich wartość odżywcza jest najwyższa .

Niestety nie można tego powiedzieć o „świeżych” warzywach i owocach w okresie jesienno – zimowym, a często nawet  letnim.

Od momentu zebrania, dostarczania ich do sklepów i przygotowania posiłku czasami mijają dni,  a nawet tygodnie.  Należy pamiętać, że witaminy ulegają rozkładowi wraz z upływem czasu niezależnie od sposobu transportu i przechowywania.

 

Dla przykładu zestawienie  zawartości witaminy C wybranych produktach:

 

Zawartość witaminy C

(mg/100g)*

Świeżo zebrany groszek 22.1
Świeżo zebrany groszek (po 2óch dniach) 14.1
Mrożony groszek 20.2
Świeżo zebrany szpinak 17.0
Świeżo zebrany szpinak (po 2óch dniach) 4.1
Mrożony szpinak 14.0
Świeżo zebrana fasola zwyczajna 16.4
Świeżo zebrana fasola zwyczajna (po 2óch dniach) 7.9
Mrożona fasola zwyczajna 14.3