Trochę pomieszamy. Nietypowe połączenie w kuchni dietetycznej – sałatka z kiełbasą. Dedykuję ją wszystkim entuzjastom mięsa, a nawet, mogłabym rzec, „mięsoholikom” – tym wszystkim, którzy kuchni bez mięsa nie uznają czy nawet rezygnują na jego rzecz z niezbędnych dla zdrowia w codziennej diecie warzyw.

Wielu moich pacjentów ma kłopot z przygotowaniem warzyw do posiłku.

Według moich statystyk spożycie warzyw wśród pacjentów z nadwagą i otyłością wynosi średnio 200 g, przy czym zalecana ilość według WHO to minimum 400 g na dobę.

Według badań Instytutu Żywności i Żywienia dieta wegetariańska pomaga zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę, a jednocześnie – odpowiednio zbilansowana – przyczynia się do redukcji masy ciała.

Oczywiście nie będę zmuszać do wyłączenia z diety mięsa, ale chcę pokreślić, jak istotne jest wzbogacenie codziennych posiłków w odpowiednią porcję warzyw i owoców. Mają one niewielką wartość energetyczną (kaloryczną) w porównaniu z mięsem, natomiast są źródłem witamin i składników mineralnych, których produkty pochodzenia zwierzęcego (w tym również nabiał) nie zawierają. Warzywa zwiększają objętość posiłku, nie powiększając znacznie jego „kaloryczności”, a ponadto zapewniają dłuższe uczucie sytości, zapobiegają hipoglikemii i wspomagają trawienie. A to tylko kilka z całej gamy ich korzyści dla zdrowia!

Zobaczcie sami – w ciągu 10 lat spożycie warzyw w Polsce zmalało przy jednoczesnym wzroście spożycia mięsa.

Rysunek 1.Źródło: http://www.kijow.polemb.net/files/PDF/2011/Rynek_miesa.ppt

Rysunek 2http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/wz_sytuacja_gosp_dom_2011

Zapraszam więc na warzywa z mięsem… a nie na mięso z warzywami!

Co: Sposób na warzywa, czyli Gładka Sałatka z „Kusą” Kiełbasą (sałata z kiełbasą w sosie słodko kwaśnym, z prażonymi orzechami)        

 

Z czego:

  • Sałata głowiasta – garść
  • Sałata lodowa (lub mieszanka sałat) – garść
  • Kiełbasa (powinna zawierać min. 82% mięsa) – 1 lub ½ pęta
  • Jabłko  (najlepiej papierówka) – 2 sztuki
  • Cebula – ½ sztuki
  • Ogórek surowy 1 sztuka
  • Musztarda – 1 łyżka
  • Miód – 1 łyżka
  • Sok z cytryny – 1 łyżka
  • Oliwa z oliwek – ½ łyżki
  • Orzeszki Pini lub (jak to u SmakFit) pestki słonecznika – 3 łyżki
  • Kilka oliwek

W jaki sposób:

Kiełbasę kroimy drobno i wrzucamy na patelnię z odrobiną wody. Smażymy aż powstaną „skwarki”, odlewamy tłuszcz i zostawiamy do wystygnięcia.

W tym czasie myjemy warzywa. Rwiemy i układamy sałatę w półmisku, kroimy jabłko w słupki oraz cebulę w krążki. Układamy na sałacie. Przygotowujemy sos: miód mieszamy z musztardą i sokiem z cytryny oraz paroma kroplami oliwy. Jeśli będzie zbyt gęsty – rozcieńczamy większą ilością soku z cytryny lub wody. Polewamy sosem warzywa. Na wierzch układamy „skwarki” oraz uprażone wcześniej pestki słonecznika lub orzeszki.

Smacznego!