Weekend spędziłam na wsi. Czas spędzony najlepiej jak można – w pracy, co prawda nie „na roli”, ale porządkując działkę, zbierając tony żołędzi i jabłek. Cały dzień na powietrzu, więc i apetyt był większy.

Na kolację było bardzo „klasycznie”, jeśli taki przymiotnik można użyć w kuchni. Jedną z sałatek była sałatka „matka” – znana wszystkim od pokoleń – sałatka jarzynowa.

Jeśli zastanowić się nad jej „dietetycznością” na pewno do najbardziej łatwostrawnych nie należy, ale większość z nas i tak ją lubi. Jak możemy zwiększyć jej zdrowotność?

Z gotowanymi warzywami nie da się nic zrobić – to najdelikatniejsza forma podania warzyw. Jednak niektórzy do sałatki dodają cebulę – jeśli odczuwamy dolegliwości ze strony wątroby lub mamy problemy ze „zgagą”, refluksem, czy chorobą wrzodową – warto z niej zrezygnować a zastąpić koperkiem lub niewielką ilością szczypiorku dla zaostrzenia smaku.

Majonez – zawsze możemy zastąpić gęstym jogurtem, choć jest zdecydowanie bardziej kwaśny niż majonez. Dlatego polecam dwie metody na złagodzenie smaku :

  1. Kiedy warzywa  będą jeszcze ciepłe – dodać odrobiny masła i na zimno potem dodać gęstego jogurtu. Ewentualnie łyżkę masła można rozpuścić i dodać ostudzone do jogurtu – wtedy smak będzie delikatniejszy.
  2. Połowę majonezu zastąpić jogurtem.

Na wszystko jest sposóbJ

Sałatki jarzynowej nie polecam diabetykom, czyli osobom chorującym na cukrzycę. Sałatka ma wysoki indeks glikemiczny.

Co: „Klasycznie”:  poszła jak z płatka – prosta sałatka jarzynowa

Z czego:

  • Marchew 2 sztuki
  • Groszek zielony konserwowy lub świeży ugotowany puszka
  • Pietruszka korzeń 2 sztuki
  • Jabłko 1 sztuka
  • Cebula ½ sztuki lub 1 mała
  • Jajko 1 sztuka
  • Majonez (lub nie) łyżka
  • Jogurt łyżka lub zamiast majonezu 2 łyżki
  • Koperek do przystrojenia… i rzodkiewka też

W  jaki sposób:

Marchew,  pietruszkę ugotować. Jajko ugotować na twardo.

Gdy ostygną pokroić w kostkę. Cebulę pokroić drobno podobnie jak i jabłko.

Wszystkie składniki delikatnie wymieszać, aby nie zrobić z warzyw miazgi (ugotowana marchew i pietruszka bardzo łatwo się rozpadają). Sos do sałatki: majonez wymieszać z jogurtem, doprawić solą i pieprzem. Na koniec posypać koperkiem.

Cała sałatka pod względem wartości odżywczej prezentuje się następująco.

kcal

Białko (g)

Tłuszcz (g)

Cholesterol

Węglowodany ogółem (g)

Błonnik pokarmowy

245

11,1

12,6

160

33,7

9,6

1 porcja 100 g to około 65 kcal. Dla porównania wersja z samym majonezem to 113 kcal.

Smacznego!