Jak tutaj przekonać do brukselki. Pamiętam jeszcze z przedszkola, że to był często składnik zupy, który zjadałam jako jedyny element. Uważam, że jest to  dość „kontrowersyjne” warzywo.

Dlaczego?  Czy znacie kogoś, kto „wykręcałby się” na widok pomidora, czy rzodkiewki?
Ja nie znam, natomiast na widok brukselki, jak i wątróbki jest wiele takich przypadków.
Dlatego wymyśliłam sposób na łagodne wprowadzenie tego warzywa do jadłospisu.

Ponadto:
1. Brukselki mają wiele korzyści dla zdrowia.
2. Obniżają poziom cholesterolu całkowitego, jeśli są spożywane surowe lub gotowane.

3. Błonnik zawarty w brukselkach ułatwia wydalanie kompleksu żółci i cholesterolu z organizmu.
4. Ostatnie badania pokazują, że to małe e zielone warzywo chroni również strukturę DNA przed niebezpiecznymi dla zdrowia modyfikacjami wywołanymi np.: chorobami wirusowymi, nowotworami.
5. Zawierają zaraz po brokułach największe ilości glukozynolanów (glikozydów) czy substancji, których jednym z działań to hamowanie rozwoju raka piersi, prostaty, płuc i żołądka.

Niestety brukselka ze względu na te substancje nie jest polecana osobom, które cierpią na niedoczynność tarczycy (w tym choroba Hashimoto) i przerost wola. Jednak istnieją również badania, gdzie takie działanie na niekorzyść nie zostało potwierdzone.

Według mnie raz na jakiś czas warto spróbować.
Przekonałam?

 

Zwykła niezwykła brukselka. Sposób na warzywa i mięso.

 

Co: Ruloniki z brukselką, czyli rulon, zawijas -z brukselki wywijas.

Z czego:

  • Brukselka surowa lub mrożonka
  • Szynka Babuni (tyle plastrów ile  porcji zawijasów chcemy przygotować)
  • Ser biały twarogowy 50 g
  • Woda do rozcieńczenia
  • Czosnek ½ ząbka
  • Sok z cytryny na oko
  • Pieprz szczypta

W jaki sposób:

Brukselkę gotujemy do miękkości (ok 15- 20 min). Po ugotowaniu odlewamy wodę.

Patelnię rozgrzewamy z niewielką ilością wody zamiast tłuszczu. Kładziemy plastry wędliny.

Czekamy aż brzegi zaczną się falować, a wędlina lekko się poddusi.

W tym czasie ser twarogowy miksujemy z wodą, czosnkiem i sokiem z cytryny. Doprawiamy pieprzem i ewentualnie solą.

Rozgrzewamy piekarnik do 180 oC

Zdejmujemy wędlinę z patelni i smarujemy serkiem jedną stronę, unikając smarowania brzegów. Na serku układamy kilka brukselek i zawijamy jak naleśnika w rulonik. Brzegi spinamy wykałaczkami.

Układamy na blasze i krótko opiekamy, po aby, po wyjęciu wykałaczek naleśnik się nie rozwinął.

Na koniec wiążemy ruloniki szczypiorkiem.

 

Smacznego!