ożliwe, że dla niektórych jest to temat dość krępujący, dlatego kilka słów o tym, aby problemu nie było. A o czym konkretnie? Zaraz po witaminach i środkach przeciwbólowych lekarstwa na to schorzenie reklamowane są najczęściej. Chodzi mianowicie o…  zaparcia.

Problem dotyczy częściej kobiet niż mężczyzn. Istnieją dwa rodzaje tej dolegliwości:

  • atoniczne, wynikające ze  zmniejszenia napięcia ścian jelit i zahamowania perystaltyki jelit,
  • spastyczne – w przeciwieństwie do atonicznego –  wynikające z nadmiernego skurczu mięśni okrężnych jelit , przez co utrudnione jest przesuwanie się treści pokarmowej.

Co jest przyczyną?

Przyczyn zaparć jest wiele. Najczęściej występuje tzw. zaparcie idiopatyczne czyli takie, którego nie powoduje żadna choroba jelita. Polega ono na zwolnieniu całkowitego lub odcinkowego pasażu przez jelito grube lub nieprawidłowym działaniu mięśni dna miednicy.

Bardzo często zaparcie jest na tle psychosomatycznym, jak w przypadku zespołu jelita drażliwego. Zaparciom sprzyjają często występujące uchyłki jelita grubego i żylaki odbytu (hemoroidy).

Zaparcia mogą także występować przy:

  • chorobach układu nerwowego: np. neuropatia cukrzycowa, choroby naczyniowe mózgu, choroba Parkinsona,
  • zaburzeniach hormonalnych: nadczynność tarczycy, nadczynność przytarczyc,
  • depresji
  • nieregularnym odżywianiu
  • mało urozmaiconej diecie (dieta ubogoresztkowa)
  • przyjmowaniu doustnych środków antykoncepcyjnych

W zależności od rodzaju zaparcia stosuje się odpowiednie zalecenia żywieniowe. W przypadku zaparć atonicznych zaleca się dietę bogatoresztkową:

  • do każdego posiłku duża ilość warzyw i owoców w postaci surowej, gotowanej lub suszonej
  • duża ilość płynów, takich jak woda mineralna (najlepiej niskozmieneralizowana i niegazowana), herbata z kopru włoskiego, kompoty, soki
  • produkty pełnoziarniste: pieczywo razowe lub graham (lżejszy dla żołądka), kasza gryczana lub jaglana, ryż brązowy lub czarny
  • mleko, a także napoje fermentowane – naturalny jogurt, kefir, maślanka
  • ryby, chude mięso (ale nie jako podstawa diety)

Czego unikać w diecie:

  • słodkich napojów: słodzone soki, napoje gazowane, jogurty i maślanki owocowe lub deserowe
  • białego ryżu, płatków ryżowych, kaszy manny, pieczywa cukierniczego (drożdżówki, chałki, pieczywo francuskie itp.)
  • tłustego mięsa (wieprzowina), pasztetów, boczku, smalcu czy tłustych kiełbas.
  •  kakao, czekolady

SmakFit przygotował dla Was coś, co będzie smacznym uzupełnieniem posiłku i również pomoże rozwiązać ten problem.

It is possible that for some of us IT is embarrassing… so a few words about it, in order to the problem will no longer exists.  What I mean?

There are many causes of constipation. Occurs most frequently called. idiopathic constipation, that is, which does not cause any disease of the intestines. It involves the release of a total or segmental passage through the large intestine or malfunction of the pelvic floor muscles.

Depending on the type of constipation, the relevant dietary recommendations. In the first case (habitual constipation), it is recommended that a diet rich in fiber:

  • Big amount (with each meal) of fruits and vegetables: raw, cooked or dried,
  • A large amount of  beverages, such as mineral water,  fennel tea, fruit, juice,
  • Whole grains – granary bread or graham (lighter on the stomach), buckwheat or millet, brown and black rice,
  • Milk, especially fermented beverages – yogurt, kefir, buttermilk
  • Fish, lean meat, but not as the basis of the diet

In the case of spastic constipation, diet should be rich in the above mentioned products, but it must be easy to digest, so try to eat boiled vegetables or fruits. Graham is better than wholemeal bread.

A meat products should be eaten in small quantities, at the expense of increased dairy. Animal protein increases constipation.

What to avoid in your diet:

  • Soft drinks – sweetened juices, soft drinks, yogurt / buttermilk, fruit or dessert
  • White rice, rice flakes, semolina pastries (brioche, challah, french bread, etc.)
  • Fatty meat (pork), pate, bacon, lard or fat sausages.
  • Cocoa, chocolate – contribute to constipation

Co:  Smaczne babeczki zrobione od ręki, odejmą udręki

Z czego:

  • Mąka typ 650 – szklanka             (Flour type 650 – one glass)
  • Płatki owsiane – szklanka            (Oatmeal – one glass)
  • Suszone śliwki – ½ szklanki        (Dried plums – ½ cup)
  • Cukier/miód- 1/3 szklanki                        (Sugar/honey 1/3 cup)
  • Proszek do pieczenie- 1 łyżeczka  (Baking powder 1 tsp)
  • Maślanka- ¾ szklanki                    (¾ cup buttermilk)
  • Olej rzepakowy- ½ szklanki          (½ cup canola oil)
  • Woda mineralna gazowana – do ew. rozcieńczenia  (Sparkling mineral water – the eventual dilution)
  • cynamon                                             (1 spoon)
  • kakao                                                    (1 spoon)

W jaki sposób:

Suche składniki mieszamy ze sobą. Dodajemy maślankę z olejem. Mieszamy. Ciasto powinno być bardziej zwięzłe niż śmietana, ale rzadsza niż kisiel.  Pieczemy w 180-190 oC  przez 25 – 30  min.

Mix together dry ingredients. Add the buttermilk and oil. Mix. The dough should be more concise than the cream, but thinner than jelly. Bake at 180-190 ° C for 25 – 30 min

Polecam! Pycha!

 

muffinlogo.jpg
Zapraszam na smakfit.pl