Sezon zimowy trwa, sezon gryp i przeziębień w pełni. Nie ukrywam, że budzi to ogólny niepokój – nigdy nie wiesz kto zastrzeli Cię kichnięciem.

Jak się przed tym bronić?

Sposobów jest wiele – można wyjechać do puszczy i żyć w chacie. Polecieć na księżyc i myśleć o niebieskich migdałach, ale to chyba niemożliwe.

Moją propozycją jest jak zwykle – niezwykła, zbilansowana, kolorowa i smaczna dieta.

Dziś pora na prostą sałatkę owocową z kiwi i pomarańczą… bez brudzenia talerzy!

Dlaczego takie owoce?

  • – smakują pysznie
  • – są wyjątkowo soczyste
  • – są bardzo kolorowe

Warto powiedzieć kilka słów o kiwi: ma więcej witaminy C niż jabłko, a nawet cytryna.

Ma też dużo potasu, co zwykle przypisuje się bananowi. Prawda, ale kiwi ma dużo mniej węglowodanów (w tym cukrów prostych, nie polecanych diabetykom). Potas jest ważnym składnikiem komórek i płynów ustrojowych, które pomagają regulować tętno i ciśnienie krwi przez przeciwdziałanie skutkom nadmiaru sodu.

Kiwi zawiera również foliany – zalecane zwłaszcza kobietom, które planują lub spodziewają się dziecka.

Poza tym, co wydać się może bardzo ciekawe, nasiona kiwi są doskonałym źródłem kwasów omega-3. Badania naukowe wykazują, że spożywanie produktów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 , zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu i pomaga zapobiec rozwojowi ADHD, autyzmu, i innych zaburzeń rozwojowych u dzieci.

 English:

The winter is still here, colds and flu season is at its zenith. I must admit that it raises a general concern because … you never know who will “shoot” you with sneeze.

How can you defend yourself against that?

There are many solutions – Go to the wild forest and live in a hut. Fly to the moon and daydream…  Unfortunately, it’s not so simple or even possible.

My suggestion is as usual – unusual, balanced, colourful and tasty diet.

Today, it’s time for a simple fruit salad with kiwi and orange … without dirty dishes!

However, I’d like to add a few more words about kiwi. It has more vitamin C than an apple or even a lemon.

It has a lot of potassium which is associated more to banana. That’s true but kiwi has fewer carbohydrates (including sugars which are not recommended for diabetics). Potassium is an important component of cells and body fluids that help regulate heart rate and blood pressure by counteracting the effects of sodium excess.

Kiwi also contains folate – recommended especially for women who are planning or expecting a child.

 

Kiwifruit seeds are an excellent source of omega-3 fatty acids. Research studies show that the consumption of foods rich in omega-3 fatty acids may reduce the risk of coronary heart disease, stroke, and help to prevent the development of ADHD, autism, and other developmental disorders in children.

Co: Miseczka Po-Ki, czyli sałatka owocowa z kiwi i pomarańczy bez brudzenia talerza

Z czego:

  • 1 duża pomarańcz                          1 large orange
  • 2 kiwi                                                   2 kiwi’s
  • Sok z cytryny                                    Lemon juice
  • Cynamon                                           Cinnamon
  • Miód (ewentualnie) łyżeczka      Honey (optional)

 

W jaki sposób:

Kiwi obieramy i kroimy w plastry. Pomarańczę przekrajamy w połowie i wydrążamy kawałki owocu, starając się nie rozgnieść. Polecam łyżeczką oderwać miąższ. Owoce mieszamy ze sobą i skrapiamy cytryną z cynamonem.

Jeśli wyda się Wam za gorzkie – rozpuśćcie łyżeczkę miodu i polejcie wierzch owoców.

What: Cup Oran-Ki, or fruit salad with kiwi and orange without dirtying the plate

 How to do this:

Cut peeled kiwi into slices. Cut an orange in half and hollow them out, trying not to crush. I use for that a teaspoon. Mix together all fruit and sprinkle with lemon and cinnamon.

If you want to minimize the biterness – melt one teaspoon of honey and drizzle it over the top of the salad.

Zestawienie owoców pod względem niektórych wartości odżywczych.

Kiwi (1 kiwi) Cytryna (1) Banan (1/2) Pomarańcza (1/2 porcji)
kcal 56 36 95 44
Białko (g) 0,8 0,8 1 0,9
kw. tłuszczowe jednonienasycone 0,12 0,01 0,03 0,04
Węglowodany ogółem (g) 13,9 9,5 23,5 11,3
Błonnik (g) 2,1 2,0 1,7 1,9
Witamina C (mg)
Foliany (mg) 38 12 9 30
Witamina A (mg) 7 1 8 19
Potas (mg) 290 125 395 183

kiwi