Czy wiecie, jeśli jecie… brzoskwinie, że dostarczacie sobie wielu witamin Brzoskwinie są dostępne przez cały rok, jednak sezon dla świeżych owoców jest od maja do października.  Lekko twarde, ale dojrzałe owoce mogą być przechowywane w temperaturze pokojowej, aż dojrzeją. Proces dojrzewania można przyśpieszyć przy użyciu etylenu- przechowywanie w papierowej torbie koncentruje  etylen (gaz) i przyspiesza proces. Dojrzałe brzoskwinie można umieścić w lodówce, ale należy doprowadzić do temperatury pokojowej przed zjedzeniem i cieszyć się bogatym smakiem.

  1. Brzoskwinie są niskokalorycznym owocem. 100 g (1 sztuka bez pestki) dostarcza ok. 40 kalorii.
  2. Świeże brzoskwinie są średnim źródłem witaminy C, która ma działanie przeciwutleniające oraz jest niezbędna do syntezy tkanki łącznej w organizmie. Spożycie produktów bogatych w witaminę C pomaga organizmowi rozwijać odporność na choroby zakaźne, i pomaga oczyścić ze szkodliwych wolnych rodników
  3. Świeże owoce są również źródłem witaminy A i ß-karotenu . ß-karoten jest prowitaminą, która przekształca się w witaminę A w organizmie. Witamina A jest odpowiedzialna za utrzymanie błon śluzowych i skóry w dobrej kondycji oraz wzroku… a kto w dobie komputerów, tabletów i e-booków nie ma zmęczonych oczu? 
  4. Zawierają również flawonoidy takie jak luteinę, zeo-ksantynę i ß-kryptoksantynę. Związki te pomagają zredukować pochodne wolnych rodników i reaktywnych form tlenu (RFT, ROS), które   przyśpieszają procesy starzenia się i różne procesy chorobowe (np.: miażdżyca, choroby Parkinsona, Alzheimera i choroby nowotworowe).
  5. Spożywanie owoców bogatych w witaminę A jest również zalecane w celu profilaktyki nowotworów płuc i raka jamy ustnej
  6. Brzoskwinie zawierają wiele ważnych minerałów takich jak:
  • Żelazo jest niezbędne przy powstawaniu krwinek czerwonych.
  •  Potas jako składnik komórek i płynów ustrojowych pomaga regulować tętno i ciśnienie krwi.
  •  Fluor jest składnikiem kości i zębów.  Istotny dla zapobiegania próchnic

Dziś przygotowałam słoneczny deser, aby przegonić zimę za oknem: Banalnie prosty, bardzo dietetyczny, doskonały substytut słodyczy i pustych kalorii! Może być też propozycją na drugie śniadanie.

Sunny dessert – Peach boats!

Internally, the pulp is juicy sweet and tart in taste with pleasant aroma. Depending upon the variety, it features white to creamy-yellow colorPeaches are available year round; however, the season for fresh fruits is from May until October. Slightly hard but mature fruits can be kept at room temperature until they ripen. Ripening process can be enhanced by using ethylene. Storage in a paper bag concentrates this gas and hastens the process.Ripe peaches can be placed in the refrigerator but should be brought to the room temperature before being eaten to enjoy their rich flavor

  1. Fresh peaches are a moderate source of antioxidant, vitamin C. Vitamin-C has anti-oxidant effects and helps the body develop resistance against infectious agents, and help scavenges harmful free radicals.
  2. One peach – 100 g has 40 kcal – it is low- calorie food.
  3. Fresh fruits are an also moderate source of vitamin A and ß-carotene. ß-carotene is a pro-vitamin, which converts into vitamin A in the body. It is required for maintaining healthy mucus membranes, skin and Vitamin A is essential for vision. Nowadays, when computers, tablets and e-books are people’s best friends, everyone has tired eyes… so don’t forget about this natural remedy.
  4. Whath’s more: peaches contain flavonoids such as lutein, zea-xanthin. These compounds help act as protective scavengers against reactive oxygen species (ROS) that play a role in aging and various disease processes like cancer, Parkinson or Alzheimer.
  5. Consumption of natural fruits rich in vitamin A is known to offer protection from lung and oral cavity cancers
  6.  They are rich in many vital minerals such as:

a. Iron – required for red blood cell formation.

b. Fluoride – a component of bones and teeth and is essential for prevention of dental caries.

c. Potassium – an important component of cell and body fluids that help regulate heart rate and blood pressure.

I prepared for You  sunny dessert  to chase the winter through the window: Very easy, very SmakFit, an excellent substitute for sweets and „empty calories”! It can also be proposed for lunch and healthy sweets for children.

Co: Łódki brzoskwiniowe z dietetycznym kremem – czyli brzoskwinie z chudym twarogiem i miodem… oczywiście z otrębami!

Z czego/ Ingredients:

  • Brzoskwinie z puszki w lekkim syropie          / Canned peaches in light syrup
  • Ser twarogowy chudy – łyżeczka na połówkę brzoskwini/  Cottage cheese (light) – 1 spoon  of cottage cheese per half peach
  • Otręby-  łyżka do całości                                         /  Bran – 1 spoon
  • Miód  akacjowy łyżka-łyżeczka                       / Acacia honey – 1 spoon
  • Kakao – szczypta                                                     / Cocoa – a big pinch

W jaki sposób: Brzoskwinie z puszki płuczemy w wodzie i osuszamy.Ser twarogowy miksujemy z wodą i miodem oraz otrębami. Na koniec, według uznania możemy dodać naturalnego kakao. Nakładamy masę na brzoskwinię – możemy posypać płatkami…. lub wypełnić samymi płatkami.

W mgnieniu oka z talerza zniknęły. Magia?;)

What: Peach boats with low-fat cream – the peaches with low-fat cottage cheese and honey …of course whit brans!

How to make it: Rinse with water and dry with a paper towel canned peaches. Cottage cheese mix with water and honey and bran. Finally, at the discretion we can add natural cocoa. Put a teaspoon of cottage cheese into fruit inside.

In no time at all… peaches disappeared into thin air! Enjoy! brzoskiwnie z serem