Niedawno miałam gości… i to nie byle jakich;) Wybitnych, niepowtarzalnych, takich moich od serca. To by było na tyle z opisu sytuacji. Przygotowałam dla nich kilka przekąsek. Jednym z nich był a sałatka z buraka (w roli głównej). Niektórzy mogą pomyśleć – O rety, znowu! Jednak w tym wydaniu zniknęła równie szybko jak niekiedy zdarza się, że zniknąć popcorn w trakcie oglądania filmu. Dlaczego wybrałam buraka? Po pierwsze – można go przygotować na wiele smacznych sposobów, a po drugie jest bardzo zdrowy.

Korzyści zdrowotne jakie dostarczają buraki wynikają z dużej zawartości błonnika, witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy (antyoksydantów).

Korzeń jest bogatym źródłem z związków fitynowych. Jednym z nich jest betaina, która posiada właściwości obniżające poziom homocysteiny w krwi. Homocysteina jest  toksycznym produktem przemiany materii.  Jej podwyższony poziom we krwi zwiększa ryzyko , choroby niedokrwienna serca (CHD), miażdżycy i udaru mózgu.

Spożycie naturalnych warzyw bogatych we flawonoidy pomaga chronić organizm przed nowotworami. Korzeń czerwonego buraka jest również bogatym źródłem witamin z grupy B takich jak niacyna (B3), kwas pantotenowy (B5), pirydoksyna (B6) i składników mineralnych takich jak żelazo, mangan, miedź, i magnez.

Podobną sałatkę przygotowałam wcześniej, ale „podobną” nie tą samą.

Co: Buraki w sałacie z sezamem. 

Z czego:

  • Buraki czerwone kilka sztuk
  • Sezam łyżka
  • Ser typu Feta 2 łyżki
  • Sałata lodowa garść
  • Oliwa krople
  • Pietruszka szczypta

W jaki sposób:

Obgotowane wcześniej buraki pieczemy w temperaturze 200-220 stopni przez godzinę. Kiedy ostygną kroimy w kostkę i kładziemy na sałacie. Na patelni prażymy pestki sezamu aż się zarumienią.  Posypujemy warzywa oraz dodajemy ser Feta. Na koniec posypujemy pietruszką i skrapiamy oliwą.

Smacznego!

I had guests last week… special guests;) Outstanding, unique, my heart-to-heart. I prepared a few snacks for them. One of them was a  salad of the beet (in the main part). Some can think – Crikely, then again! It disappeared as fast as sometimes popcorn disappear during watching the film… Why did I choose the red beet? Firstly – it is easy to cook and prepare  in a lot of tasty ways, secondly – it is very healthy.

Garden beet is low in calories ( 45 kcal/100 g) and does not contain cholesterol. Its nutrition benefits come particularly from fiber, vitamins, minerals, and unique plant antioxidants. The root is rich source of phytochemical compound, glycine betaine. Betaine has the property of lowering homocysteine levels within the blood. Homocysteine, one of toxic metabolite, which, can be harmful to blood vessels. High levels of homocysteine in the blood result in the development of stroke, coronary heart disease (CHD) and peripheral vascular diseases

Consumption of natural vegetables rich in flavonoids helps to protect from cancers. The root is also rich source of B  (complex) vitamins such as niacin (B3), pantothenic acid (B5), pyridoxine (B6) and minerals: iron, manganese, copper, and magnesium.

What: Red beets in salad with sesame seeds

Ingredients:

  • A few pieces of red beets
  • Sesame spoon
  • Feta-type cheese 2 tablespoons
  • Lettuce bunch
  • Oil drops
  • pinch of parsley

Recipe:

Pouched beets bake in 200 oC (one hour).  Chop them and put with lettuce in the bowl. Roast sesame seed in frying pan and dredge vegetables. In the end, add Feta cheese and parsley. Drizzle with olive oil.

buraki na smakfit