Czas świąt zawsze mobilizuje mnie do wprowadzenia „świeżych” rozwiązań w tradycyjnej kuchni. Tym razem wpadłam na pomysł przygotowania „pasztetu”, a raczej pasztecików, ponieważ upiekłam go w foremkach do babeczek. Potrawa jest niskotłuszczowa- nie zawiera innego tłuszczu niż naturalnie występujący w jajkach i warzywach, a jak wiadomo nie mają go wiele. Jej dużą zaletą jest dobrej jakości białko oraz bogactwo składników mineralnych. Dodatkowo czarnuszka (nigella sativa) daje przyjemny smak a ponadto ma działanie prozdrowotne. Z publikacji naukowych wynika, że obniża ciśnienie krwi, wykazuje właściwości przeciwnowotworowe i przeciewbakteryjne. Jedna babeczka to około 40 kcal, w czym mamy 3-4 g białka, 1 g tłuszczu ( w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), 1,2 g błonnika,  wapń, cynk, żelazo

Co: Pasztet Wielkanocny – owowegetariański

Z czego:

  • Soczewica czerwona 1/2 szklanki
  • Marchewka średniej wielkości
  • mała cebula ze szczypiorkiem
  • Czarnuszka łyżeczka
  • Papryka słodka i ostra 1/2 i 1/2 łyżeczki
  • Pieprz dowolnie
  • Sól do smaku

Ugotuj soczewicę do miękkości, odsącz z wody. W oddzielnym garnku uduś obraną marchew z cebulą, ale nie rozgotuj warzyw. Przestudzoną soczewicę zmiksuj z połową marchwi i cebuli i wymieszaj z jajkiem. Drugą część ugotowanych warzyw pokrój drobno lub zetrzyj na tarce i połącz z resztą. Dodaj przyprawy. Przełóż masę do foremek. Piecz w 170 stopniach przez 30 min.     Easter or Christmas time always encourage me to introduce „fresh” solutions in the traditional Polish cuisine. This time I had the idea of preparing „pie”, (I should rather say patties, because I baked it in muffin tins;) Dish is low fat, because there is no other fat than which is naturally in eggs and vegetables, and as you know it does not have much. High nutritional value due to the good quality protein and minerals. In addition, black cumin (nigella sativa) gives a nice flavor and also has health benefits. Scientific publications show that black cumin lowers blood pressure, exhibits anti-inflammatory and antibacterial properties. One patty is about 40 kcal , 3-4 g of protein, 1 g fat (including essential fatty acids ), 1.2 g fiber, calcium, zinc , iron What: Easter Pie – ovovegetarian Ingredients:

  • 1/2 cup red lentils
  • A medium-sized carrot
  • small onion with chives
  • teaspoon black cumin
  • Sweet and hot peppers 1/2 and 1/2 teaspoon pepper freely
  • Salt to taste

Cook lentils until soft, drain the water. In a separate pot stew peeled carrots and onion,but try to not overcook them. Blend lentils with half carrots and onions and mix with the egg . The second part of the cooked vegetables finely chop or wipe on a grater and connect with the rest. Add spices . Put the mass into molds. Bake at 170 degrees for 30 minutes .