Składnik mineralny naukowo rzecz biorąc to pierwiastek, który pozostanie po mineralizacji tkanek, czyli pozbawieniu tkanek wody i substancji organicznych. W organizmie człowieka występuje ponad 50 składników mineralnych i ich zawartość różni się między sobą. Te, które występują w ilości powyżej 0,01% masy ciała to makroelementy, czyli wapń, fosfor, sod, potas. Natomiast pierwiastki, których występuje mniej to mikroelementy i należą do nich na przykład: magnez, żelazo, cynk, , chrom, jod oraz pierwiastki śladowe, jak kobalt. Składniki mineralne są elementami niezbędnymi w diecie, gdyż ich niedobór w organizmie prowadzi do zaburzeń w stanie zdrowia.

Dlaczego? Pełnią one bowiem szereg funkcji niezbędnych dla zachowania zdrowia, na przykład:

– to główne elementy budujące części organizmu: kości, zęby, włosy.

– wchodzą w skład licznych enzymów niezbędnych do przebiegu procesów biochemicznych, niezbędnych dla życia organizmu.

– to elementy hormonów i czynniki działania rożnych hormonów.

Dlaczego o tym pisze?

Rozpoczął się okres letni, kiedy aktywność jest większa, temperatura często jest wysoka, więc pocimy się więcej, częściej korzystamy z posiłków w restauracjach, barach, na przykład w czasie urlopu, wybieramy napoje gazowane …. a w związku z powyższym – tracimi więcej składników mineralnych.

Organizm człowieka może funkcjonować przy znacznych wahaniach w spożyciu składników mineralnych, ponieważ mamy mechanizmy regulacji procesów życiowych, magazynowania oraz wydalania, które służą utrzymaniu zachowaniu równowagi pracy organizmy, niezależnie od wpływuotoczenia, co nazywamy homeostazą. Jednak utrzymujący się dłuższej niedobór lub nadmiar w diecie pewnych składników, może spowodować niebezpieczne konsekwencje – choroby czy zaburzenia przyczyniające się do powstawania chorób cywilizacyjnych, jak np.: miażdżyca, cukrzyca, nowotwory, osteoporoza, nowotwory.

Często nie zdajemy sobie sprawy, z czego wynikają nasze dolegliwości i gnamy do lekarza, aby rozwiązał problem lekami, a przyczyna bardzo często jest w naszych codziennych wyborach.

Moi Pacjenci wiedzą, że zawsze zalecam żywność jak najmniej przetworzoną, ponieważ jest najbardziej bogata w składniki odżywcze, dlatego chciałabym Wam trochę temat przybliżyć w kolejnych wpisach.

 

A na początek krótki test, jeśli któraś z Waszych odpowiedzie jest pozytywna, informacje, które będę  publikować będą dla Was pomocne:

Czy potrzeba więcej składników mineralnych?

1. Korzystasz regularnie z restauracji, barów lub stołówek

2. Stosujesz dietę, w której eliminujesz pewne produkty

3. Spożywasz codziennie w różnych posiłkach mięso, a warzywa i owoce są tylko dodatkiem.

4. Przyjmujesz leki moczopędne?

5. Alkohol- wypłukuje z organizmu potas, wapń i magnez

6. Środki nasenne- pozbawiają organizm potasu i magnezu

7. Antybiotyki- doprowadzają do poważnego deficytu potasu i magnezu

8. Intensywnie trenujesz?

SF_bezMenu

Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś twierdząco, zobacz z czym się to się wiąże.

1. Tak, częste podgrzewanie potraw powoduje niedobór magnezu, potasu i wapnia

2. Tak, jeśli rezygnujesz na przykład z chleba, a nie jadasz kasz lub z mleka i jego przetworów może wystąpić niedobór wielu składników mineralnych

3. Tak, warzywa i owoce to dobre źródło np. potasu i magnezu. Jeśli spożywamy ich mało, mogą wystąpić niedobory 4. Tak,  przyjmując leki moczopędne, jak nazwa wskazuje zwiększa się wydalanie  moczu, a z nim  potasu, magnezu, wapnia i sodu

5. Tak, ponieważ alkohol wypłukuje z organizmu potas, wapń i magnez

6. Środki nasenne sprzyjają wydalaniu potasu

7. Antybiotyki- doprowadzają do poważnego deficytu potasu i magnezu

8. Tak, intensywne treningi zwiększają potliwość i sprzyjają wydalaniu dużej ilości składników mineralnych. Jeżeli nie wyrównamy ich, może to spowodować zaburzenia pracy serca.