Wiele osób w okresie jesienno – zimowym unika warzyw ze względu na ich ograniczoną ich dostępność. Świeże warzywa i owoce są doskonałym źródłem witamin, składników mineralnych, błonnika oraz wody. Ich korzystny wpływ na zdrowie i wysoka wartość znajdują potwierdzenie w licznych badaniach, stąd towarzystwa medyczne podkreślają ich cenną rolę w codziennej diecie.

Na szczęście natura zapewnia nam równie atrakcyjne cenne źródła wyżej wymienionych składników w zimową porą. Kiszonki!

Kiszona kapusta, ogórki to popularne produkty. Otrzymywane są na drodze fermentacji mleczanowej, która polega na przekształceniu cukrów (naturalnie występujących nie tylko w owocach, ale też w warzywach) w kwas mlekowy, który jest naturalnym związkiem konserwującym. Odbywa się dzięki działalności bakterii kwasu mlekowego.

Kiszenie jak i mrożenie to rodzaje konserwacji żywności, dzięki którym zostaje zachowana największa ilość witamin i składników mineralnych pierwotnie zawartych w warzywach lub owocach (witamina C i prowitamina A nie są odporne na ogrzewanie). Stąd warto pamiętać, że kapusta kiszona jest bogatym źródłem witaminy C,  prowitaminy A K i E oraz witamin z grupy B. Dzięki witaminom C, E, A organizm oczyszcza się ze szkodliwych dla zdrowia wolnych rodników, które tworzą się w organizmie naturalnie w trakcie procesów metabolicznych, ale czynnikami, które potęgują ich  tworzenie się to między innymi:

  • nadużywanie alkoholu,
  • spożywanie przetworzonej żywność – margaryny, smażone potrawy, słodycze,
    „Fast food”, przekąski typu snack, czyli chipsy, krakersy, ciastka
  • palenie papierosów
  • zanieczyszczenia w środowisku (niestety czynnik niemalże niemożliwy do wyeliminowania w dzisiejszych czasach)

Co więcej, bakterie mlekowe ( Leuconostoc, Lactobacillus plantarum i Pediococcu) obecne w kapuście wzmagają pracę jelit, co służy likwidacji zaparć, wspomaga antybiotykoterapię, sprzyjają naturalnemu wytwarzaniu w układzie pokarmowym witaminy B 12, wzmacniają odporność organizmu.

Kapusta kiszona jest łatwiej strawna niż surowa, dlatego można ją podawać osobom starszym lub dzieciom. Uwaga- osoby, które wcześniej nie jadały kapusty mogą odczuwać dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego, ale regularne spożywanie pozwala przyzwyczaić organizm i czerpać korzyści dla zdrowia.

To dobra przekąska dla osób starających się zredukować masę ciała – 100 g kapusty (około szklanki) to zaledwie 20 kcal (0,2 g tłuszczu, 3,7 g węglowodanów, w tym 2,3 g błonnika oraz 1,2 g białka)

Smakfit.pl