Jedzenie wegańskie jest dziś popularne. Potrawy bazujące na roślinncych produtkach spożywczych ożywiły tradycjną polską kuchnię, a co ważniejsze niosą wiele korzyści dla zdrowia. Między innymi są źródłem błonnika, którego obecność w codziennej diecie zmniejsza ryzyko nowotwórów np. jelita, poprawia perystaltkę jelit, korzystnie wpływa na poziomy cukru, cholesterolu we krwi. Stanowią również dobre źródło różnych witamin i składników mineralnych, anytkosykadnatów chorniących przed chorobami nowotworowymi, szybkim starzeniem się organizmu.  Zbilansowana dieta bazująca na roślinnych produktach zalecana jest  osobom cierpiącym na choroby autoimmunologiczne,  endometriozę, ponieważ, jak  dowodzą kolejne badania, łągodzą objawy i mogą sprzyjać „wyciszeniu” się schorzenia.

Dziś kotlet z soczewicy („burger” z soczewicy)

  • 1 szklanka ugotowanej czerwonej soczewicy
  • 1 duża cebula
  • 2 średniej marchewki
  • 2-3 łyżeczki przecieru pomidorowego
  • 2 łyżki siemienia lnianego (w wersji niewegetariańskiej – 2 białka)
  • szczypta soli

Gotujemy soczewicę – ugotowałam na oko – wyszła mi szklanka gotowej soczewicy. W tym czasie obieramy cebulę i marchewkę i bardzo drobno kroimy (lub używamy blendera). Duszę na patelni z przyprawami takimi jak czosnek i pieprz oraz z przecierem pomidorowym. Kiedy warzywa  będą miękkie dodaję siemię lniane (lub białka) i miksuję razem z soczewicą.

Formuję kotlety, układam na blasze. Piekę w 180 stopniach przez 30 minut.

Serwuję z pomidorem i szczypiorkiem. Niektórzy mogą pokusić się na ser żółty – jak w prawdziwym hamburgerze… Tyle, że bez bułki;)

  Przepisy smakfit.pl

Nowadays vegan food is popular. Dishes plant based food enriched traditional polish cuisine, but what is also important – it brings many health benefits. Its good source of fiber, what can reduces the risk of colon cancer, improves bowels peristaltis, has beneficial effect on the levels of sugar and cholesterol in blood. Plant based food is also a good source of many vitamins and mineral, antioxidants. A balanced diet based on plant foods is recommended for people suffering from autoimmune diseases, endometriosis, because, as demonstrated further research, reduce symptoms and can promote tranquility SIE disease. Today chop with lentils ( „Lentils hamburger”) 1 cup of cooked red lentils 1 large onion 2 medium carrots 3/2 teaspoon tomato puree 2 tablespoons of flaxseed (W version niewegetariaskiej – 2 proteins) Pinch of salt Boil the lentils. During this time,peel the onion and carrots and cut very finely (or use the blender). Poach on pan with spices such as garlic and pepper and tomato puree. When the vegetables are softened, add flaxseed ( or egg white ) and mix together with the lentils . Shape into cutlets, place on a baking sheet from the oven. Bake at 180 degrees for 30 minutes .

I serve with tomato and chives and lettuce. Some might eat with cheese – As a real hamburger is… but more fit with less… no rolls;)