Często słyszę na konsultacji dietetycznej, że w pracy nie mamy czasu na nic prócz pracy – no cóż – trzeba się cieszyć, że jest praca…

Jednak „człowiek nie wielbłąd i pić musi” a także jeść. Śniadanie zjedzone w pośpiechu i wielo godzinny post i do tego przez większą część tygodnia nie jest korzystny dla zdrowia. Kiedy tłumaczę Pacjentowi, że powinien „coś” zjeść w ciągu dnia, spotykam się często z blokadą, czasem nawet stwierdzeniem „Pani to nie wie jak to jest jak się pracuje jak ja”.  Prawda – każdy przypadek jest indywidualny i ze swoją empatią rozważam wszelkie możliwości dla Pacjentów.  I chociaż rozwiązań może być mnóstwo wybieramy najdogodniejsze.

A o kilku propozycjach Wam opowiem.

  1. „Ziarnko do ziarnka” – orzechy (niesolone), pestki, nasiona i tym podobne, czyli odżywcze przekąski

Skąd taki pomysł?

Czy nie mając czasu na posiłek sięgasz po kolejną gumę do żucia lub cukierek? Wielu z nas ma taki nawyk… nawet mnie się do zdarza, dietetyk też człowiek!

Guma do żucia, po którą sięgasz dla zabicia głodu wiele nie wnosi, jedynie może zabrać plombę;) Z kolei drobny cukierek lub kilka, to porcja cukru, chociąż czasem ze śladową ilością składników odżywczych. Korzyście dla zdrowia praktycznie żadnych, a przy cukierkach – dieta wymyka sie spod kontroli.

Są dość kaloryczne, dlatego warto porcjować sobie ilość spożywanych orzechów:  3- 4 łyżki dostarczą nam około 200 kcal. Taka dietetyczna przekąska prócz energii, to solidna porcja wielu witamin oraz składników mineralnych i zmniejsza uczucie głodu:)

Ze względu na skład polecane są zwłaszscza osobom, jednak ilość i forma podania zależna jest od stanu fizjologicznego pacjenta:

  • w diecie osób z chorobami serca, po udarze, po zawale, z nadciśnieniem
  • w diecie osób z łuszczycą
  • w diecie osób z chorobami stawów, reumatologicznych
  • w diecie osób z depresją i depresją poporodową
  • w diecie kobiet ciężarnych i karmiących (jeżeli dziecko nie ma alergii)
  • w diecie kobiet z endometriozą (jednak nie wszystkie orzechy są wskazane)
  • w diecie osób z zaparciami
  • w diecie osób z chorobą nowotworową

:Co w takim razie można wybrać?

Na przykład:

  • Cennym źródłem magnezu są pestki dyni, nasiona słonecznika, migdały i sezamu
  • Cennym źródłem żelaza są również pestki dyni oraz pistację
  • Cennym źródłem wapnia są migdały – polecane osobom ograniczającym przetwory mleczne
  • Cennym źródłem potasu są orzechy pistacjowe (wybierajcie niesolone!)
  • Cennym źródłem cynku są pestki dyni

Jeżeli takie rozwiązanie nie jest odpowiednie dla Ciebie, może masz problemy z gryzieniem, trzustką zapraszam do kolejnego artykułu już wkrótce:)

Advertisements