Komosa ryżowa (Chenopodium quinoa Willd.) inaczej quinoa lub ryż peruwiański, to roślina należąca do rodziny komosowatych lub też szarłatowatych. Obecnie jest coraz
bardziej ceniona ze względu na wysoką wartość odżywczą.

Quinoa nie jest zbożem, jak pszenica czy żyto, ale bywa porównywana z produktami zbożowymi i przedstawiana jako lepsza dla nich alternatywa, jako cenne źródło skrobii.

Komosa ryżowa może być cennym składnikiem zdrowej diety, ponieważ ma dużą zawartość białka, błonnika, witamin i składników mineralnych.

W porównaniu do kaszy gryczanej, czy jaglanej – komosa ryżowa to dobre źródło wapnia i żelaza, dlatego w diecie wegańskiej quinoa powinna mieć swoje miejsce.

Ponadto posiada  bioaktywne substancje z grupy flawonoidów, takich jak kwercetyna i kampferol.  W związku z tym quinoa wykazuje właściwości antyoksydacyjne… a  tradycyjne  zboża w ogóle nie zawierają flawonoidów.

A to propozycja na obiad:

  • komosa ryżowa czarna 1/2 szklanki
  • pieczarki garść
  • brokuł 1/3 sztuki
  • papryka czerwona 1/2 sztuki
  • cebula 1 mała
  • olej rzepakowy
  • sól/ pieprz do smaku
  • kurkuma szczypta

 

Komosę namocz w wodzie przez 30 minut, następnie przelej pod bieżącą wodą. Ugotuj w osolonej wodzie (na 1/2 szklanki komosy wykorzystaj 1 szklankę wody), czas gotowania to 20-30 minut. W tym czasie przygotuj warzywa. Brokuł blanszuj (4 minuty w gotującej się wodzie). Na rozgrzaną z oliwą patelnię wrzuć pokrojoną cebulę oraz pieczarki, dodaj wody i duś pod przykryciem. kiedy zmiękną dodaj pokrojoną paprykę, aby lekko zmiękła, dodaj przyprawy.  Na koniec wszystkie składniki wymieszaj ze sobą.

 

Chcesz zbilansować swoją dietę?

Zapraszam na smakfit.pl

 

komosa

 

 

 

Reklamy